De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


dinsdag 20 maart 2012

Zweden

Ik ben net terug uit Zweden. Op bezoek geweest bij een héél erg leuke Bed and Breakfast en dat het toevallig mijn broer is die dat met zijn vriendin heeft opgezet heeft daar helemaal niets mee te maken.


Ergens halverwege Zweden, zei hij in oktober (toen ze er definitief heengingen) nog nonchalant.
Fijn, dacht ik, kan niet zo ver van Stockholm afliggen dan, want dat ligt toch ook ergens halverwege? Stockholm staat hoog op mijn lijstje, weet je.
Vergeet het maar, bij Stockholm begint Zweden nog maar net. Wisten jullie natuurlijk al lang.

In ieder geval was het de reis waard: ik vond er een winters sprookjeshuis aan een meer, met miljoen kamers, gangen, geheime trappen, kelders en zolders. En natuurlijk veranda's.
Buiten hoor je alleen maar de wind door de bomen. De eeuwig zingende bossen.


Op mijn dringend verzoek zijn we naar een Loppis gereden. Ik had daar namelijk geruchten over gehoord op internet: visioenen van Zweedse Kringloopwinkels vol met 50- en 60-er jaren theepotten, lampjes en stoeltjes.
Maar ook in Zweden is die tijd voorbij, ik vond er slechts drie kleine, Zweeds uitziende, kleedjes.


Ik ging naar Zweden met mijn koffer vol met hagelslag, drop, kaas en een enorm gevilt vacht van een Drents heideschaap voor bij de Zweedse houtkachel.
Middagje pittig vilten bij vriendin Jannetje.



Het kleed ligt nu in de Vikingkamer.

Ik kwam terug met een koffer vol met de reeds genoemde kleine, Zweeds uitziende, kleedjes en drie pakken crackers.
Crackers? Ja, crackers.
Ik vond het plaatje zo mooi.


Nou kan je zeggen van de Zweden wat je wilt, maar ze doen de dingen niet half. Een pak crackers heeft daar de afmeting van een molenwiel.
Genoeg om, samen met drie kleine kleedjes, een koffer te vullen.

Eenmaal weer thuis bedacht ik me opeens dat Ikea Groningen ze bij de voedingswaren heeft liggen. Alleen vast niet met zo'n mooi plaatje.
Soms wordt de waarde van iets bepaald door de moeite die je ervoor hebt gedaan.

9 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een echt Pipi Langkous huis toe, en heerlijk om te vertoeven! Mooie kleedjes trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je mooie dingen meegenomen naar huis, dat doosje! En leuke kleedjes en een prachtige vacht! Mijn oma had vroeger een schapenvacht in haar luie stoel liggen. Dat zat zo heerlijk. O en zo'n leuk Zweeds huis zie ik ook wel zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wow, misschien kan ik jerry verleiden tot een weekje zweden in een b&b! Kan ik alles zelf met eigen ogen bewonderen. Wat een mooie plek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beetje moeilijk voor te stellen met dit mooie weer.. maar wat ziet het er prachtig uit!!! Echt geweldig! Staat ook erg hoog op mijn lijstje!! En de Loppis kan ik dus overslaan haha! Maar de crackers, daar was ik ook voor gegaan ;-)
    liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. die vacht is werkelijk prachtig en dat huis!!!!! hier ook een op het lange vakantie verlanglijstje zetten denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk ziet het er uit. En dan bedoel ik niet alleen de crackers. Echt een huis zoals ik me het had voorgesteld :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hej lieve Kyroushka, onze website is nu ook online: www.revsundsprastgard.se! Välkommen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klinkt goed ! Ben zelf van plan van't zomer heen te gaan op de motor naar m'n vriendin. Kan niet beloven dat ik in de buurt kom, maar lijkt me zeker interessante omgevingen en las net de activities op de website !

    BeantwoordenVerwijderen