De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


vrijdag 27 september 2013

Drie Grijze Vestjes



Waarom weet ik niet, maar veel van de kleren die ik in kringloopwinkels vind of op ruilbeurzen krijg zijn grijs.
Ik hou niet zo van grijs.

Natuurlijk, er zijn prachtige modecollecties ontworpen, gebaseerd op de kleur grijs.
Ook wordt de kleur in sommige gedichten hartstochtelijk bezongen: 
In een wereld zo vol smart, werkt het niet in wit of zwart!
Ach, kijken wij toch eigenwijs: er zijn zovele tinten grijs. 
Er schijnt zelfs een spannend boek over tinten grijs te zijn...
Maakt allemaal niet uit, aan mijn lijf geen grijs.

Maar als ik nou iets vind wat mooi gemaakt is en wat leuk staat, zoals deze drie vestjes?
Dan laat ik dat toch maar niet liggen. Ik ga eens kijken wat ik ermee kan.


Vestje nummer één (links) is lichtgrijs. Dat komt mooi uit, want die kan ik meteen verven. De oorspronkelijke kleur werkt mee in de eindkleur, daarom gebruik ik Tulpenrood, van Dylon. Zo wordt het vestje uiteindelijk rozerood. 


Houd er rekening mee dat Dylon alleen natuurlijke, plantaardige stoffen verft. Voor wol en zijde (natuurlijke stoffen van dierlijke afkomst) gebruik ik Landscape verf. 

Dit vest heeft een stuk elastiek in de rug, hierop naai ik knopen in tinten rood, oranje en roze. (Ondertussen ben ik ook een fijn uurtje kwijt met het sorteren van mijn knopendoos.)



achterkant met elastieken band
Het tweede vestje (midden) is helaas van acryl en kleurt daarom niet. Maar de gebreide knopen zijn ideaal om te borduren.




Ik gebruik hier de enkele kettingsteek en zo krijgt iedere knoop een bloem. Om de grijze kleur wat op te vrolijken gebruik ik heldere kleuren katoendraad.
 


Het derde vest krijgt van mij enkel nieuwe knopen. Dat is vaak al genoeg om een kledingstuk wat spannender te maken. Maar dan wel bijzondere knopen! Deze kreeg ik tijdens een swap van Kim, zij maakte ze van Fimoklei.

 

Omdat dit vest nogal wijd was heb ik aan de achterkant een klein knoopje met een gehaakt lusje opgezet. Voor net iets meer taille.

En dan die mooie tweedehands zijden sjaal erbij!


Drie nieuwe vesten, allemaal weer net iets anders. Goede slag!
En zo heb ik me ook nog eens (enigszins) verzoend met de kleur grijs.

12 opmerkingen:

  1. Daar heb je wat moois van gemaakt! Ik vind grijs wel een fijne kleur om mee te combineren, er zijn veel kleuren die er mooi bij staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm, als je er nou heeeel veel kleur bijdoet, wil ik wel komen kijken. Maar je hebt natuurlijk gelijk, je kan er van alles mee doen. Als je echt wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je hebt er weer wat erg origineels van gemaakt.Ben zeer gecharmeerd van het idee van de knopen op de rug!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knopen kunnen overal! Ook op een kraag of een zakklep bijvoorbeeld. Ik ga nog veel meer met knopen versieren.

      Verwijderen
  4. Wow! Wat zijn die vesten leuk geworden!!
    Fijn weekend!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi lieve Kyra,
    Volgens mij zit jij wel goed met die kringloop in Haren, hier zijn het zuinige Zeeuwen die nog iets wegdoen, dan weet je het wel.....
    Ik vind je vesten prachtig geworden! En zo is grijs goed te doen!
    Mijn moeder had 2 dozen boordevol knopen, heeft m'n vader ze na haar overlijden weggeven......:(
    Wat een mooie knopen van Kim.
    Veel liefs uit Zeeland
    Addy XX


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat jammer van die knopen. Maar ik snap hem wel, zo nu en dan wil je gewoon opruimen. In de kringlopen (vast ook wel in Zeeland) kom je trouwens ook wel eens blikken met knopen tegen. Van iemand anders' moeder.

      Verwijderen
  6. Wow, die zijn mooi geworden. Grijs is mijn kleur ook niet, i k ben al zo bleek, maar dit fleurt mooi op. Je brengt me op een idee.
    Groetjes, Roelfina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zo leuk!! ik heb nu plots ook weer nieuwe ideetjes met die grijze dingen van me. Zwart en grijs zijn wat uit den boze op onze leeftijd, nietwaar? Veel liefs uit Schepdaal, Christine!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je veranderingen zijn zeer geslaagd. Zo met die versierde en nieuwe knoopjes is het grijs ook wel heel erg mooi.
    Veel fijn draagplezier kan ik je nu wel toewensen. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kyra,
    Jij kan weer netjes de winter door. 'Cool' hoor, voor de wat koelere dagen. Fijne ideeen.
    groetjes petra n.

    BeantwoordenVerwijderen