De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


woensdag 2 januari 2013

Opvoeden

Mijn pubers worden streng opgevoed.
Vinden ze zelf.
Dat houdt in dat ze met mes en vork moeten eten:





Dat betekent ook dat ze hun troep moeten opruimen, dat ze beleefd en vriendelijk zijn tegen anderen (dit is vaak nog het moeilijkste punt, vooral als die anderen hun ouders zijn) en vooral dat ze erop letten welke gevolgen hun acties voor anderen kunnen hebben.
Dat laatste lijkt tegenwoordig helaas een beetje uit de mode te zijn.

Vroeger, toen ouders pas echt streng waren, kregen mijn broers en ik zo nu en dan een brief of iets lekkers toegestuurd van onze grootouders die ver weg woonden.
Dan was er de ijzeren regel dat je ze direct een brief terugschreef.
Ik was daar altijd erg braaf in. Lange uren heb ik boven leeg briefpapier gehangen, wanhopig zoekend naar een onderwerp waarin grootmoeder geinteresseerd zou kunnen zijn.



Mijn oudste broer daarentegen had altijd iets anders te doen.
Net als bij de afwas, daar moest hij altijd op het juiste moment naar de wc. Waar hij dan uren bleef zitten tot alle gevaar voorbij was. (Ik geloof niet dat hij mijn blog leest.)
Grootmoeder kreeg dan ook zelden een brief van hem.

Mijn grote gevoel voor rechtvaardigheid stamt uit die tijd.
Want als ik eens vergat een bedankbrief te sturen was het huis te klein. Mijn grootmoeder was er een van de etiquette, begrijp je.
Maar mijn broer, die dus eigenlijk nooit schreef, deed een enkele keer nonchalant een snelgeschreven kladje in een envelop en werd vervolgens de hemel ingeprezen.

Kijk, toen heb ik begrepen dat je té aardig kunt zijn.
Dat aardig zijn onderhevig is aan inflatie. Hoe vaker je het bent, hoe minder het gewaardeerd wordt.

Mijn kinderen hebben dit allang door.
Vandaar dat ze hun kamers zelden opruimen. Tot de tijd dat het een gevaar voor de volksgezondheid wordt en één van hun ouders dreigt te ontploffen. Dan kunnen ze in een uur tijd wonderen verrichten.
En dat wordt dan heel erg gewaardeerd.

18 opmerkingen:

  1. leuk stukje, dus bij deze is het bevestigd, je bent al je hele leven lang te aardig blijkbaar ;-). Ik wens jullie samen iig een heel mooi, insprirerend en gezond 2013.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Susan, ik wens jullie ook een fijn, creatief en gelukkig 2013! Ja, ik ben vast veel te aardig. Gelukkig maar, want ik ben ook vaak kribbig, ongeduldig en chagrijnig. Komt het toch weer een beetje in balans, haha.

      Verwijderen
  2. Hoi Kyra,Heel herkenbaar, wij 'moesten' ook schrijven. Mijn oma bewaarde alles wel en dat leest wel leuk terug later.
    En er is niks mis met:'streng zijn'.
    gezond 2013!!!
    liefs petra n.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om brieven later terug te kunnen lezen! Ik zou echter niet weten waar grootmoeder ze heeft gelaten.

      Verwijderen
  3. Niets streng, dat is jullie ouderlijke plicht. ;-) Gelukkig dat jullie dat nog wel doen. Heel leuk geschreven stukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Kyra wat herken ik hier weer veel in! Hier ook van die niet-opruimende-pubers die zuchten en steunen dat ik veel strenger ben dan de ouders van vriendjes en vriendinnetjes.....Niks mis mee zeg ik dan altijd met een big smile hahaha.
    Maak van 2013 samen een prachtig jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We moeten ze maar niet geloven, Janny! Ik trap er niet meer in!
      Jij ook, een heel goed jaar, met je hele geweldige gezin!

      Verwijderen
  5. We lezen het allemaal wel. Broer en schoonzus

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, ik lees de reactie hierboven ;-) Ontzettend leuk verhaal! Prachtige kussens! En je kerst (de foto's hieronder) ziet er geweldig uit!! Voor jou en je gezin de allerbeste wensen, veel creativiteit (maar daar ontbreekt het je niet aan ;) en een goede gezondheid! Veel liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nancy, jullie ook een goed en gezond 2013, met heel veel energie om al je geweldige ideeen te kunnen uitvoeren!

      Verwijderen
  7. Lieve Kyra,
    Ik denk dat liefdevol streng zijn heel goed is.
    Als ik het over zou kunnen doen, zou ik juist iets strenger proberen te zijn.
    Prachtig je kussens!
    Veel succes weer met de pubers in het nieuwe jaar!
    Liefs uit grijs Zeeland.
    Addy XX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mij heb je het geweldig gedaan met jouw kinderen, Addy! En we maken er weer een heel creatief jaar van, jij in Zeeland, ik in Drenthe!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo waren wij allemal denk ik toen we kinderen waren. Zo min mogelijk doen. Het is een mooie stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan het me niet meer heel duidelijk herinneren, Nicole. Maar volgens mij was ik heel lief, hulpvaardig, beleefd, netjes, opgeruimd...

    Eens kijken of hier nou ook weer familie op gaat reageren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het Kyr, leuke laatste 2 stukjes weer. Jouw vriendin en mijn zus uit Haarlem was vroeger ook zo goed in de afwas ontlopen. Ze had altijd wat. Dan moest ze leren aan het meer of ze moest ontspannen waar dan ook. Stond ik daar dus meestal braaf m'n best te doen. Gelukkig zijn de rollen nu omgedraaid. Haar kinderen zitten tijdens de afwas nu ook altijd op de toilet en ik heb een afwasmachine. Eind goed al goed. Lfs. Juul.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel grappig, Juul! Dat had ik niet achter mijn vriendin uit Haarlem gezocht! Eens kijken of ik dit tegen haar kan gebruiken...

      Verwijderen