De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


woensdag 22 augustus 2012

Verzamelen

Houtman verzamelt autootjes.
Oude, lelijke, speelgoedautootjes.
Ze moeten geloof ik ook nog van een bepaald merk zijn want anders hoeft hij ze niet.
Ik zie het verschil niet, hoor.


De meeste van die autootjes komen hier in een doosje. En al die duizenden lege doosjes staan al jaren te verstoffen op de zolder. Leeg, omdat de autootjes zelf allemaal in een vitrinekast moeten staan. 
- Waarom ik ze dan niet mag weggooien, die lege doosjes.
- Omdat die de waarde van de autootjes verhogen.
- Hoezo, wil je ze dan ooit verkopen, die autootjes.
- Nee zeg, ben je gek, dat is mijn verzameling.
- Nou, waarom mogen die rotdoosjes dan niet weg!
Enzovoort.
Soms geeft het wat lichte irritatie binnen een (verder uitstekend) huwelijk.

Ik spaar zelf ook wel wat dingen, maar dat zijn Nuttige Dingen. Zoals theepotten en mooie, oude blikjes waar bijvoorbeeld chocola in kan of lege augurkenpotten met deksel, voor het geval ik ooit zelf jam wil gaan maken.


Duidelijk een heel andere categorie.
Houtman ziet dat toch anders.

Nu ik er op let, ken ik wel meer mensen die verzamelen.
Bijvoorbeeld iemand die hartjes spaart. Ze heet Dina en ze is eigenlijk een tuinvriendin (dat gaat vaak samen heb ik gemerkt, tuinieren en verzamelen). Haar hartjes zijn erg leuk, want ze maakt ze zelf, in alle soorten en maten.


Iedere week een hartje, van willekeurig welk materiaal. Hout, textiel, wol, glas, papier, net wat ze in haar handen krijgt. Een rek vol met thema-harten:

hartenvrouw

vilt op steen

een stalen hart

aap, noot, mies

Kijk, dat vind ik leuke dingen om te sparen! Zelfgemaakte dingen!

Er blijken meer van dat soort projecten rond te gaan.
Petra, die weer een wolvriendin is, spaart huisjes.
Niet zomaar huisjes, gequilte huisjes. Iedere dag, een jaar lang, maakt ze één huisje en elk huisje naait ze met de hand in elkaar.


Alleen daarvoor zou ze al een standbeeld moeten krijgen.




Ze maakt er uiteindelijk een kleed van, van driehonderdvijfenzestig huisjes!!




Niet alleen Petra, maar honderden vrouwen wereldwijd doen hieraan mee. En misschien een enkele man, want wereldwijd heb je die vast wel ergens (in een blokhut op een prairie stel ik me zo voor).
Nu ik erop let zie ik het symbool op heel veel van mijn favoriete blogs staan.
Honderden quilts met duizenden huisjes.

In mijn Zelfgemaakte Verzameling vind ik maar een paar huisjes. Maar ik heb er een kerk bij!

11 opmerkingen:

  1. Hallo Kyra,
    Zoals altijd geniet ik van je stukjes.ik tik je site dikwijls in om te kijken of er wat nieuw is.Leuk zoals je het het brengtGroetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kyra,
    Wat leuk om zo de huisjes terug te zien. Het is zo'n erg leuk project en ik vind het nog steeds supper om te maken. Heb inmiddels bijna 250 af.
    Van jouw verhaaltjes smul ik ook...
    liefs petra n.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij elk autootje hoort ook een verhaal. samen met jou super creaties vormen ze samen weer een nieuw verhaal. het heeft je geinspireerd tot dit schrijven. nu al deze verhalen nog bundelen in een boek. complimenten kyra. lfs anke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de autootjes toch wel erg leuk ;-) Maar jouw verzameling ook hoor! En die huisjes en hartjes, prachtig!
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die autootjes zijn lang zo erg niet als de trekkers die Gijs spaart ;) . Ik vind die gebutste en verschoten kleuren best mooi! Die huisjes-quilt is geweldig, en alles ook nog op de hand! Maar ik zag dat er ook een zeilbootje tussen zit verstopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed, Marieke! Het was een grapje van Petra, jij leest niet alleen, jij kijkt ook!
    Trouwens, binnenkort iets over knalroze bonen, oh wat zijn ze mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb weer met veel plezier je verhaal gelezen.
    Harte groet:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmm, ik heb geleerd dat ze meer waard zijn als ze nooit uit het doosje gehaald worden.
    Scheelt ook een hoop ruimte. Idee? :)

    Minigroeten,

    Jet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk al die huisjes. Zoiets zou ik ook wel eens willen doen. Maar eerst een echt huis, dan die van stof.
    Wat fijn dat je onze reis volgt, vind ik erg leuk! Ik geniet van je kussen met boot en vuurtoren. Heerlijk om tegenaan te zitten en Noa zit er vaak bovenop.
    Het idee van 'waar is Kyra's kussen nu' heb ik maar laten varen. Dat komt er niet van, heb het veel te druk met het huishouden aan boord.
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zie nu dat ik onder Adgers instellingen reageer. Maar je had vast wel door dat hij niet reageerde...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Kyra, wat leuk om op deze; jouw site te zijn. Ben de moeder van de Carolien van de berichten hierboven, en een nichtje van Petra, en heb je op de markt in Groningen ontmoet, bij de stand van Carolien. Zie nu ook het huisjesproject van Petra. Wat leuk allemaal, ook de foto van het gezellige hoekje keuken! Met hartelijke groet, mariette van Delden.

    BeantwoordenVerwijderen