De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


vrijdag 15 juni 2012

Het Paard van Zuidlaren


Het is weer zover. Een groep Wilde Vrouwen heeft hier in de buurt een paard bekleed.
Ze vonden het arme dier te bloot.


Dat het paard al decennialang tot ieders tevredenheid in deze conditie op de brink staat (waar jaarlijks ook nog eens duizenden toeristen langslopen) was geen excuus.


Daar bleef het niet bij. Want als Breisters eenmaal Wild worden, dan gaan ze door.
Dus ook de bomen tegenover de lokale bank moesten eraan geloven.



Ik ken een aantal van de deelnemende dames en ik kan jullie verzekeren dat ze stuk voor stuk buitengewoon aardig en sociaal zijn.
En ook geen uitgesproken hekel hebben aan blote paarden.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De sokken waren klaar. De truien vergeven.
Dan is het slechts een kwestie van tijd totdat er iemand een Wild Breien-project opstart.


Het waren Lucy en Hindre die er dit keer mee begonnen.
Ze organiseerden bijeenkomsten. Daar werd gekletst en gelachen. En er ontstonden lappen, heel veel  lappen, gehaakt en gebreid! Die uiteindelijk rond beeld en boom werden vastgenaaid (zo gaat dat dus).


Ik vind het heel leuk, ik kan niet anders zeggen. Ik hoop daarom dat het ook in andere sectoren binnendruppelt. In de huizenbouw bijvoorbeeld. Of in onze interieurs. Trouwens, kleding mag ook wel wat vrolijker.
Laten we het leven gewoon wat meer versieren!

Wild Breien is een actie vanuit de tijdsgeest, een creatieve uitlaatklep, zeg maar. Het is Kunst!
Meer Kunst dan er in menig galerie ligt te verstoffen. Ik hou echt van kunst, maar ik vind de kunstwereld soms net het sprookje van de Kleren van de Keizer.


Mochten jullie dat sprookje niet kennen, het gaat over de IJdele Keizer die dacht dat hij dure kleren had gekocht die alleen slimme en ijverige mensen konden zien. Niemand zag wat, hij liep gewoon in z'n blootje, maar niemand durfde het te zeggen, ze spraken elkaar allemaal na. Ziehier een linkje.

Zo heeft Zuidlaren, dat al bekend staat om zijn Sprookjeshof, er weer een sprookje bij.
Dankzij de Wilde Breisters.

foto's van Hanny Berenschot

12 opmerkingen:

  1. Lekker warm voor 't paard, er was laatst nog nachtvorst ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LEUK, LEUK, hier is de kunstgroep ook al weken wol en stof aan het verzamelen voor een groots project na de zomer!!
    ... en dat paard, dat is fantastisch, ik heb een aantal maanden in Zuidlaren gewoond, vlakbij het beestje aan de Brink en dit uitizcht had me toen zeker meer kunnen bekoren dan een kaal beeld. Is het mannetje ook al aangekleed?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé, wat leuk Susan! Dat jij het beeld kent! En, nee, de mannetjes zijn niet aangepakt. Ik zal eens informeren waarom eigenlijk niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, de Saaroma's kunnen er wat van!
    Groetjes, Ineke

    (p.s. Leuk je te hebben ontmoet op de spingroep!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt schitterend. Ik heb het gezien en meende op de foto in de krant Hanny te herkennen.
    Staat heel vrolijk.
    groetjes petra n.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk!! En er had best een stukje vilt bij gepast hoor ;-) Ik vind het geweldig, dat wildbreien! fijne zondag!
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezellig dat je bij mij langs bent geweest , ik kende jouw blog helemaal niet vanaf vandaag is daar dus een verandering ingekomen.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelijk hebben ze! Die zomer wil toch maar (weer) niet echt komen. Ik heb ook nog regelmatig een trui en dikke sokken aan. Wel eigen gebreide natuurlijk!! :D

    Groetjes,
    Jet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Kyra, ik heb je gevonden. Ik ben nog even aan het tuinieren, want na onze vakantie in Drenthe is onze tuin een oerwoud geworden. Maar tussenin heb ik al enkele vachten gewassen en gekaard en morgen geven ze goed weer en dan ga ik buiten lekker spinnen.
    groetjes
    mija, Ferme marie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kyra,

    Ik vind het echt heel mooi,en de gezelligheid onder het breien en haken is kostbaar, maar ik vind ook dat je dan beter voor Terre des Hommes kan breien en geld verdienen voor arme kinderen.
    Of denk ik dan zuinig-Zeeuws?

    Liefs uit Middelburg, Addy XX

    BeantwoordenVerwijderen