De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


dinsdag 11 november 2014

Makkers, staakt uw wild geraas...

Ik heb het onderwerp lang voor me uitgeschoven, het ligt zelfs binnen mijn eigen familie gevoelig, maar het kan niet meer anders, we moeten het er over hebben.
Zwarte Piet.

In mijn jeugd had ik zeer veel respect voor hem, zelfs in de tijd (toen ik een jaar of zes was) dat hij verdacht veel op mijn buurjongen Joost leek. Verdacht voor anderen dan, ikzelf nam het klakkeloos aan als een mooie speling van het lot, want ik was dol op Joost.
Mijn eigen kinderen vonden Sinterklaas maar niets: oud en wat saai. Zwarte Piet, daar draaide het om.
Je had de Grapjespiet, de Slimme Piet, de Domme Piet, de Lieve Piet en de Ondeugende Piet. Kortom, niets menselijks was Zwarte Piet vreemd.

Dat Piet zwart was en dat daar een verhaal achter zou kunnen liggen, anders dan roet en kachels, daar dachten we niet over na.
Zoals je het als kind ook nooit vreemd vond dat hij zich blijkbaar door de allernauwste kachelpijpen kon laten zakken en over daken liep met aan de hand een paard, een oude heer én een zak vol cadeautjes.

stuk van de rol pakpapier afknippen
harmonicagewijs opvouwen, Piet erop tekenen, voetjes en handjes moeten samenvallen, met paperclips vastzetten en uitknippen
zo komt Piet dus door die kachelpijp
De open kachels waren al lang vervangen door Centrale Verwarming (hier hadden mijn ouders toch wel door dat de grenzen van de kinderfantasie waren bereikt, vanaf dit moment kwam Zwarte Piet door het wc-raampje), wij bleven vol vertrouwen onze liedjes zingen.


Ik vind het jammer dat er opeens zoveel consternatie rondom mijn jeugdheld is.
Dat donkere kinderen (en volwassenen) worden uitgescholden voor Zwarte Piet, vind ik erg onbeschaafd.
Ik heb familieleden met een Aziatisch uiterlijk en die werden als kind uitgescholden voor Poep-Chinees. Ook erg onbeschaafd. Maar ik geloof niet dat dit aan de Chinezen ligt.
Zou het racisme minder worden als we Zwarte Piet met het badwater weggooien?

letterstempels voor de naam of een mini-gedichtje op het pakje
Het lijkt me dat mensen die anderen willen kwetsen omdat ze er anders uitzien hoe dan ook een probleem hebben. Ik denk dat we dáár met zijn allen over moeten praten.
Zonder met modder te gooien.

Dat er Nederlanders zijn die de aanwezigheid van Zwarte Piet als een bewijs zien dat we de Slaventijd nog steeds verheerlijken, begrijp ik niet.
Ik geloof zelfs dat Sinterklaas van oorsprong Turks is en Zwarte Piet een Moor.
Maar racistisch, nee, dát geloof ik niet.

na afloop...

15 opmerkingen:

  1. Wat betreft Zwarte Piet ben ik het helemaal met je eens. Eigenlijk meng ik me helemaal niet in de hele discussie. Noa en Sophie geloven nog helemaal in Sint en Piet. Al denken ze nu na over hoe het moet als Sinterklaas dood gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan neemt Zwarte Piet de zaak toch gewoon over? Volgens mij doet hij toch al bijna alles ;-)

      Verwijderen
  2. Volgens mij maakt het voor de kinderen niks uit welke kleur Piet heeft (waarom niet gewoon wit?), dus waarom zwart houden als er zo veel mensen zich daardoor gekwetst voelen? Het gaat toch om het idee van Sinterklaas en het feest er omheen en niet om de kleur van de Pieten? Zo dat is het eerste en laatste wat ik er over gezegd heb en ga zeggen! ;-) Ik heb me de hele tijd niet gemengd in het hele Pieten verhaal, maar nu kan ik toch echt mijn mond niet meer houden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hoeft je mond nooit te houden, Joyce! Ik vind het heel goed dat hier verschillende inzichten gedeeld worden en fijn dat dat op een vriendelijke manier gebeurt.

      Verwijderen
  3. Ik heb persoonlijk meer moeite met de figuur Sinterklaas. Deze vertegenwoordiger van de katholieke kerk zet de betekenis van 'kindervriend' toch ook wel in een of andre verdachte hoek. Maar daar schijnt geen discussie over gevoerd te mogen worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het is wat zo'n discussie.......maar wat heb je een enige pietenslinger gemaakt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had er een mooi stukje over op FB, maar kan het zo gauw niet vinden. Daar werd juist in gezegd dat Sinterklaas een Turkse heilige was, die arme (zwarte) kinderen de gelegenheid gaf om bij hem te werken. En met zijn allen hielpen ze dan weer armen. Zoiets. Dus niks geen discriminatie. En daar wil ik graag in geloven. Prachtige Pietenslinger heb je gemaakt Kyra. Geniet maar lekker van de heerlijke voorbereidingen. Liefs uit Zeeland, Addy XX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan mij helemaal vinden in je woorden Kyroushka! Moedig dat je het op je blog durft te schrijven!

    Fijne avond,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van het 'verheerlijken' van de Slaventijd wordt volgens mij niemand beschuldigd - dus die vlieger gaat niet op.

    En volgens mij heb ik nu al 5 verschillende verhalen gehoord over de wérkelijke geschiedenis van Sint & Piet. Wat is nou de juiste?

    Weet je, eigenlijk doet het er niet eens toe of Sint nou Turks was of Piet een Moor. Het gaat erom hoe Piet voor sommige mensen NU kwetsend kan zijn - een karikatuur. En dat we naar die mensen moeten luisteren en misschien wat aanpassingen maken in een traditie die toch al aan aanpassingen onderhevig is, zodat iedereen een feestje kan vieren.

    Ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat blanke Nederlanders voor niet-blanke Nederlanders gaan bepalen wat zij wel of niet kwetsend moeten vinden. Zeker niet als ras een beladen onderwerp en racisme in Nederland nog springlevend is - wat pijnlijk duidelijk is geworden in de hele nasleep van de Zwarte Piet discussie.

    Nederland is er altijd als de kippen bij om met opgeheven wijsvingertje andere landen te zeggen wat ze allemaal wel niet fout doen. Misschien is het nu tijd om eens te luisteren wat die andere landen op hun beurt van onze 'blackface' traditie vinden (en die geluiden liegen er niet om) en bij onszelf te rade gaan of we deze poppenkast wel houdbaar is anno 2014.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tsja, Zwarte Piet is duidelijk niet zomaar een onbelangrijke traditie die je even aanpast, het zit diep in onze volksaard.
      Ik verdenk mensen die hier zo luchtig over denken er sterk van dat ze zelf niets met het Sinterklaasfeest hebben.

      De angel zit natuurlijk in de vraag in hoeverre je iets dierbaars moet aanpassen omdat er mensen zijn die zich daar gekwetst door wensen te voelen. In dat laatste heb je een keus, vind ik.

      Verwijderen
    2. Dus mensen kiezen ervoor of ze door iets gekwetst raken of niet? Ook als het iets is wat zo beladen is als ras en huidskleur? Vind ik een merkwaardige stelling. Zeker als die komt van iemand die in het dagelijks leven weinig te maken heeft met (een geschiedenis van) discriminatie.

      Het Sinterklaasfeest is mij zeer dierbaar - dat weet je best. Alleen vind ik andere dingen belangrijker, zoals mensen niet willen kwetsen. Bovendien verandert er voor mij - én voor kinderen - weinig als de Piet niet meer het uiterlijk heeft zoals we gewend zijn. Het 'offer' dat we moeten maken valt in het niet bij wat het oplevert.


      Verwijderen
  8. je hebt je er toch aan gewaagd ;-) , maar wel met een mooie uitkomst. Wij vieren het ook nog heerlijk met onze laatste gelovige en de kinderen zijn superflexibel merk ik de laatste dagen. Sint en Piet zijn super

    BeantwoordenVerwijderen