De creatieve avonturen van een Wolvrouw (meestal) en een Houtman (zo nu en dan)

.


zaterdag 14 december 2013

Winterlichtjes

Dit is een bijdrage voor de SAMENSPINSELS ADVENTSKALENDER!
Kijk in de rechterkolom voor de kalender zelf en klik op de vakjes om een verrassende wereld van creativiteit, ambacht en kunst te betreden.


Kerstmis kan een heleboel betekenen, maar in alle opvattingen komt het verlangen naar het licht wel voor. Of het nou de Zonnewende is, de geboorte van Christus of gewoon het buitensluiten van de winterse duisternis.
Vandaar deze Kerstlichtjes of Winterlichtjes.

Als wolvrouw gebruik ik natuurlijk bij voorkeur wol. Dat mag een lap mooie wolvilt uit de winkel zijn, maar dat is duur. Er is echter een leuk alternatief.
Mijn stokpaardje: gooi nooit iets weg wat gemaakt is van kwalitatief goed materiaal. Wollen dekens zijn daar een puik voorbeeld van. Alles kan je ervan maken! Van kussens tot kleden, van kransen tot harten.
Dus ook Winterlichtjes.

Ergens op een familiezolder heb ik een prachtige, roomwitte, oude wollen deken gevonden.
Ik knipte er een huizenrij uit, waarbij ik de breedtes nam van een lege mosterdpot, pindakaaspot en augurkenpot (hou rekening met een beetje krimp!).


Rijen met huizen en kerkjes, inclusief raampjes en deurtjes:


En nu ik toch gezellig aan het knippen was, maakte ik ook maar wat Kerstmannetjes en Sneeuwpoppen die elkaar een hand reiken:


Hoe meer openingen, hoe meer het licht eruit zal schijnen.


Vervolgens stopte ik ze allemaal in een lingeriezakje (Hema) en daarna in de was, op  40 graden. Zo vervilt het zonder uit te rekken.
Eenmaal uit de was eerst in vorm trekken en plat laten drogen.

Dan de randen aan elkaar naaien met zo'n leuk plat steekje waarvan ik de naam even niet meer weet, maar die jullie ongetwijfeld allemaal kennen:



Tenslotte mag de glazen pot met waxinelichtje erin. Je Winterlicht is klaar.

glazen potten met waxinelichtjes erin
O, ik ben zo dol op lichtjes...

Wil jij zo'n Winterlichtje?
Ik verspreid graag wat licht en verloot daarom twee setjes van twee Winterlichten (zonder pot!).

Wat moet je doen?
Je hoeft me niet te volgen op mijn blog. Je hoeft me niet op Facebook te liken en je hoeft ook geen blik te werpen in mijn Etsy winkel.
Het enige wat je moet doen is voor 23 december hieronder een reactie achterlaten met je naam erbij.
En een pot augurken leegeten.

43 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuk idee voor de wintertafel,ga ze in het paars maken voor op het balkon. Nu nog augurken leren eten. Ik doe graag mee aan je give away en wens je voor nu een fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal leuk, ik doe heel graag mee!! en al hoeft het niet, ik volg je lekker al heel lang met heel veel plezier ;-) Dankjewel voor het idee, morgen weer wat te knutselen thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat sfeervol! Ik heb een oud babydekentje van Adger liggen, misschien mag ik die wel verknippen. Eerst wassen en dan verwerken kan ook toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan, maar dan worden de kniplijnen scherp. Door het wassen vervilten ze en worden de lijnen wat zachter.

      Verwijderen
  4. Oh mooi! En zo simpel! Ik doe graag mee en volg je al vanaf je eerste teksten in blogland. Heb ik dan een extra kans? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. och wat leuk en sfeervol,
    laat ik nu jaren geleden al mijn dekens hebben weggedaan :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee is dit, nu hup bij de familie de zolder op, op zoek naar dekens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die wil ik!!! En helaas moet ik zeggen dat ik volger ben. Terwijl ik altijd zo graag tegen je in ga!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die wil ik!!! En helaas moet ik zeggen dat ik volger ben. Terwijl ik altijd zo graag tegen je in ga!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel schattig! Ik doe graag mee met je weggever!
    Groetjes, Bee
    En heerlijk dat dat eens "gewoon" kan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, wat leuk. Ik wil graag meedoen aan deze weggever. En nu nog op zoek naar wollen dekens om zelf aan de slag te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helemaal leuk! En zo simpel, ik doe graag mee en koop morgen meteen een pot augurken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik zou graag zo'n lichtje winnen, de augurkenpot is al bijna leeg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel leuk, ik doe ook graag mee, lust alleen geen augurken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja! Ik wil ze ook! Ik vind ze echt zo gezellig, maar ik hoef echt geen augurken hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een mooi licht geven ze! heel erg mooi!!! dank je wel!
    liefs, Nancy Ook ik volg je met liefde en plezier ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig Kyra,wat een leuke ideeën heb je toch steeds weer.Ik doe graag mee aan de verloting.Goede dagen ,groet Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een sfeervolle lichtjes zijn dat zo. Graag waag ik een kansje.
    Groetjes, Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je lichtjes zijn heel warm en sfeervol, ik waag een kansje. Het was leuk om vanmiddag in Slochteren kennis met je te maken en even te kletsen. Toen wij weggingen werd het behoorlijk druk dus ik hoop dat je goede zaken hebt gedaan. Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nienke, ik ben net weer thuis! Het was een geweldige markt, op alle vlakken. Leuk om je ontmoet te hebben!

      Verwijderen
  19. Ik doe ook heel graag mee natuurlijk omdat ik dit graag wil winnen maarook omdat ik niet van alles MOET om te kunnen winnen. Heerlijk is dat

    BeantwoordenVerwijderen
  20. schattige huisjeslichten! Als ik 'n lichtje win, komt-ie in de klas van mijn dochter op de winter-tafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk idee weer! wat een warme lichtjes!!
    Op jou advies ben ik al een paar keer opzoek gegaan bij de plaatselijke kringloop naar wollen dekens, maar helaas!!
    wie weet heb ik geluk met de verloting!
    oja...en fijn dat we niet van alles moeten!!
    en leuk idee de samenspinsels adventskalender!!
    liefs, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jacqueline, heerlijk! Eindelijk iemand die advies van mij opvolgt! Blijf volhouden (met adviezen opvolgen natuurlijk, maar vooral met dekens zoeken), ze zijn er nog sporadisch!

      Verwijderen
  22. Dat ziet er wel heel warm en gezellig uit. Wat een leuk idee.
    Tryntsje

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat geweldig leuk, komt wel goed met die augurken (zwanger ;)) en wat een tip, heel hard op zoek naar oude wollen dekens… :D

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh, zulke mooie lichtjes en zo'n mooi aanbod - dát kan ik niet weerstaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wow wat leuk! Ik doe mee. De pot met augurken is al leeg...
    Groet, Noëlla

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ooooh, wat veel augurkeneters zijn mij al voor! ;)
    Ik vind ze prachtig!
    Nee, je had me niet tegen kunnen komen in Slochteren, maar wie weet een volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hartstikke leuk idee weer Kyra! Mijn boom is in het wit (witte vilten harten gemaakt naar jouw voorbeeld), dus ik doe ook graag mee voor de schattige lantaarntjes.
    Ik lees dat de zaken goed gegaan zijn in Slochteren. Fijn!
    Liefs uit Middelburg,
    Addy XX

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leuk idee, om oude dekens op deze manier te verwerken.Ik doe graag mee met deze verloting.

    Vriendelijke groet Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat zijn ze mooi! Ik doe graag mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een leuk idee, de augurkenpot is al leeg, graag doe ik mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Kyrtje,......... je bent weer goed bezig meid:) Ik zal volgende week dekens mee nemen. Gr. Juul

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Kijk ik even een paar dagen niet (druk met andere dingen) en dan staat er alweer zo'n leuk idee van jou bij Samenspinsels! Ik ga er vanavond gelijk 1 maken. Maar ding ook nog graag mee naar eentje van jou hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat leuk gedaan! Ik heb zelf echt helemaal geen geduld voor zulke priegelige klusjes dus ik doe graag mee!

    Groetjes, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een prachtige lichtjes, ik ben zoooo blij met de adventskalender. Geniet er echt van. Te weinig tijd om alles te maken maar zoveel enthousiasme. Bedankt voor alle leuke, mooie en maakbare ideeen!!! Liefs Mariel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mariel, leuk dat je hier een reactie acherlaat! Ik ben benieuwd naar de resultaten van al je projecten. En het was leuk om jullie weer eens te zien, vandaag!

      Verwijderen
  35. Wat een lief, warm idee! Dankjewel voor je bijdrage aan deze Adventkalender. Fijne feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen